//

Från proteinbars till powersport

Hanna Lennartsson blev headhuntad till tjänsten som marknadsansvarig i Sverige för globala motorjätten BRP. Hennes uppdrag: att stärka varumärkena för företagets snö- och vattenskotrar, terrängfordon och roadsters.
– Fart, fläkt, action och passion. Klart jag trivs, säger hon.

Magasin Umeå hälsar på Hanna på BRP:s svenska huvudkontor i Umeå. Här jobbar 15 personer med försäljning och service. I entrén står en Can-Am Ryker, ett Batmobile-liknande vägfordon med tre hjul, som nyligen vunnit ett internationellt designpris och i en intilliggande lokal finns en mindre armé av nya snöskotrar.

Batmans nya motorcykel? Nej, en Can-Am Ryker.

När Hanna blev kontaktad av BRP:s Europakontor i Lausanne om tjänsten i Umeå var hennes sikte inställt på proteinrika mellanmål och att stärka varumärket Gainomax i rollen som Brand Manager på Norrmejerier, där hon varit i fem år.
– Efter viss inblick i powersport-branschen och med insikten att hjärta och passion är en viktig drivkraft där var valet enkelt. Att få jobba med kollegor och återförsäljare som har ett enormt driv och marknadsföra de mest innovativa produkterna på marknaden är en förmån.

Ambassadörer spelar viktig roll
Hannas roll är att anpassa de globala marknadsföringsstrategierna till den svenska marknaden och stötta BRP:s återförsäljare. En av flera anledningar till att BRP intresserade sig för Hanna är hennes erfarenhet av att jobba med varumärkesbyggande kommunikation som präglas av image, där ambassadörer, influencers och samarbeten är viktiga.
– I takt med att medielandskapet förändrats har de sociala plattformarna fått en större betydelse och tagit alltmer utrymme från den traditionella reklamen. Våra ambassadörer är enormt värdefulla, de lever och andas våra varumärken och engagerar på en helt annan nivå än vad traditionell media gör.

Van att resa mycket
Hanna ingår i ett globalt marknadsföringsteam med kollegor utspridda i världen. I början av året var hon i finska Levi med återförsäljare som skulle testa 2020 års snöskotermodeller, under våren besökte hon bland annat motorjättens huvudkontor i Montreal och ett event för företagets vattenskotrar i Dubrovnik. Att Hanna hamnade på ett bolag där hon ofta är på resande fot är en händelse som ser ut som en tanke. Hon jobbade en gång i tiden på Vingresor och har även arbetat på Les Mills, ett träningsföretag från Nya Zeeland som gör träningsprogram som säljs över hela världen (bland annat till IKSU). På Les Mills var Hanna kvalitetsansvarig i Norden och hon är fortfarande verksam som Master Trainer för dem samt ambassadör för klädvarumärket Reebok. I sin ungdom jobbade hon i Frankrike åt ett dotterbolag till Ålö maskiner.
– Resandet har varit en naturlig del i livet, både på jobbet och fritiden så den delen känns bara kul. Nya platser och nya möten berikar livet.

Rekord för vattenskotrar
Hanna kommer till ett företag som redan är framgångsrikt på den svenska marknaden. Sverige är BRP:s starkaste fäste i Europa när det gäller försäljning av snöskotrar. Lynx är störst, följt av Ski-Doo. För snöskotermarknaden är våren viktig. Det är då många beställer nya skotrar för kommande säsong. Både Lynx och Ski-Doo tillverkas i Rovaniemi, Finland.

Vattenskotrar är en växande marknad för BRP.

– Många vill säkra upp sin nya skoter i god tid, efterfrågan är emellanåt så hög att det kan vara svårt att hinna leverera till den första snön faller.

Vattenskotermarknaden slog nytt rekord för BRP i Sverige förra sommaren då över 2 300 stycken såldes. Hanna tror att den varma sommaren kan ha spelat in, men också att alltfler upptäcker mångsidigheten med vattenskoter.
– Senaste tillskottet till Sea-Doo-familjen är en specialutrustad vattenskoter för fiske som fått mycket uppmärksamhet och passar lika bra för familjeutflykter som substitut till båt.

Fakta BRP
10 000 anställda i 112 länder. Säljer och tillverkar snöskotrar, vattenskotrar, utombordsmotorer, ATV, SSV och båtar.

Hanna Lennartsson
Aktuell: marknadsansvarig i Sverige för BRP
Ålder: 38
Familj: Sambo och två småkillar
Fritidsintressen: Träning, umgås med nära och kära, vara i fjällen och upptäcka nya semesterparadis på varmare breddgrader med familjen.

Nils Fredriksson

Har jobbat som journalist och copywriter sedan början av 1990-talet. Började som sportjournalist på Norra Västerbotten, blev sedan allmän- och nöjesreporter på Västerbottens Folkblad i Umeå. Därefter reporter på reportagebyrån Nordreportern i Umeå, redaktör på Mälardalen-Bergslagens Affärer i Örebro, redaktionschef på Telecom idag i Umeå och copywriter på Plakat i Umeå. Frilans sedan 2015.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

Föregående artikel

Två decennier med Norrbotniabanan

Nästa artikel

Unroyal omfamnar syntpopen – och hyllas